1. 2024.12.04. szerda, Barbara, Borbála
  2. |
  3. 4 °C
  4. |

Egyedülálló híd épül a Tiszán

Magyarországon, de Európában sincs olyan híd, amilyen a tiszaugi lesz. A világon is csak néhány hasonló található. Az építkezés az ütemtervnek megfelelően folyik.

 

Az új tiszaugi Tisza-híd olyan egyedülálló szerkezet lesz, amelyből Európában egyetlen sincsen és a világon is csak pár darab, hasonló. Éppen ezért, Magyarországon és Európában is úttörőnek számít. A híd teljes hossza 556 méter, melyből a 307 méter hosszú mederhíd szakasz biztosítja a folyó feletti közlekedést. A pilonok deformált ellipszis alakúak, ami nagyon egyedivé teszi a látványt. A szerkezetet ekhós szekérhez hasonlítják. A ferde kábeleken függesztett hídpálya pedig legyező formájú szabad kábel elrendezéssel lesz a pilonokhoz rögzítve. A híd pilonok végső magassága több, mint ötven méter lesz. Laikus szemmel úgy néz ki, hogy sok ilyen műtárgy van, de műszaki szemmel ez a híd teljesen egyedülálló lesz.

Jelenleg az alépítményi munkák folynak a hídnál. A jobb parton a pilon építésébe kezdtek bele. A bal parton ugyanez a munkafázis már folyamatban van. Szakaszosan építik fel a pilon szárakat. A vasbeton pilon a híd ellipszis alakú tartó szerkezete, amin függesztő kábelek futnak majd át és azok tartják a pályaszerkezetet, amit már szintén elkezdtek építeni. Az acélszerkezetet a folyó két oldalán, a parton szerelik össze, majd innen tolják a végső helyére. Miután a folyó felett összeért a két hídrész, akkor összehegesztik őket, és ezek együtt alkotják majd a hídpálya tartóvázát.

A helyszínen segédjármokat is kiépítenek azért, hogy az acélszerkezet betolását megkönnyítsék. Amikor összeér a két oldalról betolt szerkezet, elkészült a pályalemez is és felfüggesztették a hidat a kábelekre, akkor a segédjármokat elbontják. A zsaluzási, vasszerelési és betonozási munkálatokat két toronydaru is segíti, melyeknél a darupálya magassága közel hatvan méter.

Az acélszerkezetek gyártásában közel negyvenen dolgoznak, az építés helyszínén pedig oldalanként negyven-ötven fő, attól függően, hogy mikor és milyen munkafázis zajlik. Az M44 gyorsforgalmi út Lakitelek-Tiszakürt közötti szakaszán ez a legnagyobb műtárgy, rajta kívül még hat darab kisebb alul- és felüljáró műtárgy létesül a közel 10 kilométer hosszú szakaszon, melyek a komplett létesítmény rendeltetésszerű üzemeléséhez szükségesek. Az egyik műtárgynál éppen cölöpöztek, egy másiknál pedig szerkezetépítési munkák folytak.

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásában valósul meg. A kivitelezés fővállalkozója a DUNA ASZFALT Kft., a Tisza-híd kivitelező alvállalkozója az A-HÍD Zrt. A munkaterület átadása 2018. augusztusában volt. Az alépítményi munkarészek jelenleg közel 70 százalékos készültségben vannak. A teljes projekt várható befejezési határideje 2021. augusztus 31.

Az építkezés az ütemtervnek megfelelően folyik. A járványhelyzettel senki sem számolt, de ennek a hatásait még nem lehet látni. A jelenlegi helyzetben a projekt befejezése biztosított. A járványügyi korlátozásokat betartják, folyamatos a munkavégzés, és közel ugyanolyan hatásfokon dolgoznak, mint a járvány előtti időszakban. Remélhetőleg a Tisza sem fog „beleszólni” a munkálatokba és nem lesz árvíz az építkezés ideje alatt. Akkor pedig semmi akadálya sem lesz annak, hogy a beruházást a tervezett időben átadják.