Nem csak az iskolák, de az óvodák is üresek. Sokan talán el sem tudják képzelni, hogyan lehetséges az óvodában is a home office, pedig van ilyen. A nyárlőrinci Szivárvány Óvodában és Bölcsődében, szinte az iskolával egy időszakban vezették be a távoktatást.
Almási Barbara intézményvezető azt írta a közösségi oldalon, hogy a maguk eszközeivel szeretnének segítséget nyújtani és megkönnyíteni a szülőknek és a gyermekeiknek a kényszerű otthonlét és bezártság idejét. Éppen ezért az óvodapedagógusok saját csoportjukban egy otthon is kivitelezhető heti tervet osztanak meg szülőkkel, melynek feladatai, ötletei között kedvükre válogathatnak. Az anyagot úgy állítják össze, hogy az otthonlét perceit tartalmasan, szórakoztatóan tudják eltölteni és emellett gyermekeik készségeit, képességeit is fejleszteni tudják. A közös munkával szebbé tudják tenni az elkövetkező időszakot, és mosolyt is tudnak csalni a gyermekek arcára. Az eddigi tapasztalatokról kérdeztük az intézmény dolgozóit.
A színtérváltozás volt számunkra az egyik kihívás. Szerencsére az Infokommunikációs Technikai (IKT) eszközök ismerete és a kreativitás mellettünk állnak – mondta Vadászi József, a Nyuszi csoport, óvó bácsija.
Az, hogy egy karantén időszakban milyen feltételek biztosítottak a különböző lehetőségekkel bíró, otthon maradt gyermekeknek, azt folyamatosan figyelembe kellett, kell vennünk. Ami számunkra evidens, hogy az óvodában megadatott, az nem feltétele az otthonoknak is. Igyekszünk olyan feladatokat kitalálni, amelyek nem plusz terhet rónak a családra, hanem ténylegesen, a közös minőségi idő eltöltését segítik elő, legyen szó egyszerű kísérletek bemutatásáról, szülővel együtt végrehajtható vizuális feladatokról vagy a helyes kisállat tartásról. Másik kihívás számunkra a szülők motiválása és a visszacsatolása volt, és jelent most is. Erre alkottuk meg a heti terv végeztével a virtuális díjunkat, amelyet az a szülő és gyermek kaphat meg, aki a napi feladatokkal kapcsolatban egy-egy videóval vagy képpel folyamatosan visszajelez. A veszélyhelyzet után pedig az egész időszak legaktívabb szülő-gyermek párosait szeretnénk igazából is megjutalmazni
Nagy kihívással néztünk szembe a koronavírus hatása miatt, óvodánk ugyanis sajnos bezárt, emiatt elkezdtük a gyermekeket online oktatni, nevelni szülői segítséggel. Ezt már Bimbóné Fakan Éva a Katica csoport óvoda pedagógusa teszi hozzá. Ez egy kicsit szokatlan módszer, de hogy fejlődhessenek is a gyermekek szinte elengedhetetlen. Ez a módszer még nem forrta ki magát teljesen, de minden erőnkkel azon vagyunk és leszünk, hogy működjön az „otthoni ovi” A Katica csoportban minden héten más témát találunk ki a gyerekeknek. A szülők ezt a tématervet megtalálják a zárt Facebook csoportunkban. Minden gyermeki tevékenységhez kapnak segítséget a feladatok megoldásához. A visszajelzésekből ítélve szorgalmasan tevékenykednek a gyerekek, jobbnál jobb megoldások születnek, és úgy látom, hogy szívesen csinálják a kapott feladatokat. Remélem minél hamarabb véget ér ez a vírus, és újra együtt lehetünk a gyerekekkel és visszatér minden a régi kerékvágásba! A szülőknek köszönjük az együttműködésüket, kitartásukat és a munkánk segítését!
Célunk, az otthoni hétköznapokat kiszínesíteni. Változatos tevékenységformákkal látjuk el a szülőket napi szinten. Ez már Fazekas Barbara kisgyermeknevelő véleménye. Ragasztás, gyurmázás, festés, mondókázás, mozgás, ezek a tevékenységek a fő elemek, amelyek a kommunikációt is fejlesztik. Figyelünk arra is, hogy olyan tevékenységet határozzunk meg, amit a szülők otthon át tudnak adni, plusz költségek nélkül. Ez mellett a helyes kézmosás, étkezési szokások átadására is buzdítjuk a szülőket. A tervezetet felváltva írjuk a kolléganőmmel. A szülők nagyon lelkesen fogadták, az új lehetőséget. Üzenetbe kaptunk tőlük képeket, videókat. A tervezetünk irányt mutat, de nem kötelező. Megvalósítás nem a leírtak szerint történik, de ugyan úgy örömmel végezték. Az édesanyák, és az édesapák inspirálódni tudnak, ha már elfogy az ötletük. Jó látni, hogy azok a szülők is becsatlakoznak egy-egy alkotásba, akik eddig ódzkodtak az alkotó tevékenységektől. Számukra,, illetve a gyermekek számára is újdonság, akik a megszokott bölcsődei tevékenységeket, alkotásokat most otthoni környezetben végzik el. A távmunka nekünk is kihívás, mert eltér a megszokottól. A szülők véleményét kikértük, a válaszok alapján irányt kaptunk, a további távmunka eredményéért, sikeréért.
Az első gondolatom a home office hallatán az volt, hogy óvodában kevésbé megvalósítható. Aztán elérte a mi óvodánkat is, így nem volt mit tenni, meg kellett próbálni, vélekedett Forgó Adrienn a Maci csoport óvónője. Kicsit féltem mikor megírtam az első otthoni témahetemet, hogy jó lesz-e, de belekezdtem. Mindent ugyanúgy tettem, ahogy általában, mikor a hetemre készülök. Elővettem a szakkönyveket, kikerestem a már rég elmentett ötleteteket és nekiláttam. A víz világnapja alkalmából például a témám is ehhez kapcsolódott. Végig mentem a tevékenységeken (külső világ tevékeny megismerése, verselés, mesélése), mindhez igyekezetem megfelelő leírást és forrást nyújtani a szülőknek, hogy otthon is könnyen kivitelezni tudják a gyermekeikkel. Ezt egy hétre előre el is küldtem nekik, hogy tudjanak válogatni. Ezen felül mindennap valami plusszal próbáltam és próbálom jelezni a gyermekek és a szülők felé, hogy gondolok rájuk, hol egy mesével, fejlesztő játékkal vagy épp egy bábszínházi előadással. Az egyébként is aktív szülők egyből reagáltak a kitett témahétre. Fényképeket küldtek a megvalósult tevékenységekről. Volt, aki azt írta, hogy követi, de a két iskolás gyermek mellett, egyelőre még ezt nem tudja megvalósítani, de küldött képet, hogy korának megfelelően a kicsit is bevonják az iskolás feladatokba. Nagyon jó volt látni a képeket és olvasni a visszajelzéseket. A kezdeti bizonytalanságnak és a ráfordított időnek meg lett a gyümölcse. A távoktatás tehát az óvodában is működhet jelen körülmények között. Örülök, hogy ebben a nehéz helyzetben is tudjuk támogatni a szülőket és segíteni a mindennapok során. Remélem, egyre több szülő szemezget a feladatokból és valósítja meg gyermekével.